Nordic Walking: sportief wandelen in de buitenlucht

Nordic Walking begint in Nederland en België steeds meer aanhangers te krijgen. In landen als de Verenigde Staten en Scandinavië is het razend populair. Het is een Finse uitvinding. Men beoefende de wandelsport buiten het skiseizoen om de conditie en techniek van het langlaufen bij te houden.


Iedereen kan meedoen aan Nordic Walking. Het maakt niet uit of je jong of oud bent. Je hoeft ook geen gigantische conditie te hebben. Het is heerlijk om in de buitenlucht actief bezig te zijn. De conditie bouw je langzaam op. Het is verstandig om eerst via een sportschool een cursus Nordic Walking te doen. Zo leer je precies hoe je de stokken vasthoudt en hoe je kans op blessures verkleint. Het is bovendien erg gezellig om met een groep samen de natuur in te trekken.

Er zijn geen speciale kledingvereisten voor Nordic Walking. Trek bij voorkeur comfortabele, sportieve kleding aan. Goede schoenen zijn wel belangrijk. Je kunt voor deze kleding bij de sportzaak of speciaalzaak voor de wandelsport terecht. De stokken die je gebruikt voor Nordic Walking zijn tegenwoordig overal verkrijgbaar. Begin met niet te dure. Als je de sport ziet zitten, kun je altijd nog investeren in duurdere. Kies de juiste lengte. Je berekent de lengte door je lichaamslengte te vermenigvuldigen met 0,68.

Voordat je begint met wandelen, is het goed om je gewrichten eerst los te maken. Draai rondjes met je voeten van links naar rechts. Maak je heupgewricht soepel door je benen heen en weer te zwaaien. Maak je rug en schouders los door met je armen boven je schouders heen en weer te schudden. Doe vervolgens nog wat rek- en strekoefeningen met je kuiten en bovenbenen.

Bij het Nordic Walking train je de beenspieren, armen, de nek, schouders en bovenrug. Je verbrandt een hoop calorieën, waardoor het een goede sport is om af te vallen. Wanneer je regelmatig aan deze sport doet, zul je merken dat je uithoudingsvermogen groter wordt. De passen zijn iets groter dan bij het gewone wandelen. Bij elke stap rol je de voet goed af vanaf de hak naar de tenen. Bij het wandelen sta je iets naar voren gekanteld. Stel je voor dat je tegen de wind in wandelt en houd de buikspieren aangespannen. Denk erom dat je de schouders ontspant. De juiste techniek is door iedereen te leren. Om de juiste uitvoering snel en veilig onder de knie te krijgen, is het verstandig om een cursus of workshop te volgen. Je kunt ook een kennismakingsles volgen om te bezien hoe het Nordic Walking je bevalt.