Examenvrees de baas zijn

Een examen is altijd spannend. Door de spanning kun je last krijgen van een black-out, waarbij je opeens niets meer weet. Je kunt behoorlijk in beslag genomen worden door je zenuwen. Deze tips helpen je er echter een geslaagde onderneming van te maken.


Ten eerste kun je het geheugen en concentratie bevorderen door een goede nachtrust. Voldoende slaap is essentieel bij het leren. Studeren en voldoende slaap dragen bij tot een beter geheugen en een goede concentratie. Het helpt om overdag een middagdutje te doen. Het is belangrijk om het middagdutje kort te houden. Ga tien tot vijftien minuten in een rustige omgeving zitten en ontspan je. Je hoeft niet in slaap te vallen. Geef je daar wel de voorkeur aan? Zet dan je wekker op hooguit een half uurtje. Je kunt ook een combinatie van beide doen. Het ontspanningskwartiertje en het korte slaapje hebben een positief effect op je vermoeidheid en stemming. Wetenschappers zijn ervan overtuigd dat je op deze manier je geheugen beter kunt laten focussen op de leerstof.

Stress is goed voor het succesvol afronden van een examen. De stress maakt je opmerkzaam en zorgt ervoor dat alle aandacht naar het examen gaat. Het is alleen niet goed om alleen maar onder de druk van een examen te staan. Daarom is het niet raadzaam om iedere dag alleen maar te studeren. Neem iedere dag minimaal één tot twee uur de tijd voor examen. Organiseer dagelijks een korte periode rust in de vorm van het zien van een film of toneelstuk. Luister naar muziek of ga lekker sporten. Afwisselende activiteiten zijn goed tegen stress. Daarbij komt een gezonde afwisseling in spanning en ontspanning voor een beter geheugen.