Het nieuwe schoonheidsideaal

De economische crisis brengt wat teweeg. Zelfs op het gebied van schoonheid laat de crisis haar sporen na. Deskundigen op schoonheidsgebied weten te melden dat het schoonheidsideaal dankzij de recessie flink aan het veranderen is. Flink is hierbij een toepasselijk woord, want de broodmagere dames op de catwalk mogen plaats maken voor rondingen!


Het schoonheidsideaal is duidelijk aan het veranderen. Jarenlang werden superdunne lange dames gezien als het droombeeld van iedere tiener. De modellen op de catwalk lijken de laatste tijd echter steeds gevulder. De rondingen worden daarbij niet verdoezeld, maar juist benadrukt. Volgens onderzoekers vallen mannen in tijden van crisis eerder op vrouwen die wat voller zijn dan broodmager.

Het is duidelijk dat de keuze tegenwoordig op normale maten valt. Dame als Beyonce Knowles en Jennifer Lopez zijn met hun “normale maten” voorbeelden van de nieuwe trend op schoonheidsgebied. Whitney Thompson, een wat voller model, won het tiende seizoen in America’s Next Top Model. Onlangs werden op de catwalk tijdens het Rosemount Fashion Festival in Australië voor het eerst vollere modellen ingezet. Met vollere modellen worden overigens modellen bedoeld met maat 38 tot 42.

Hoofdredactrice Alexandra Shulman van het toonaangevend modeblad Vogue heeft toonaangevende ontwerpers als Karl Lagerfeld, Donatella Versace, Stella McCartney en andere laten weten dat zij geen foto’s van extreem dunne meisjes meer zal publiceren. Ook zij meent dat in tijden van crisis de lezers geen interesse hebben in graatmagere meisjes. Extreem dunne modellen worden overigens in veel modebladen al opgevuld met behulp van Photoshop.

Voor de meeste vrouwen is de nieuwe trend een opluchting. Het nieuwe schoonheidsideaal is in ieder geval een gezonde. Het zal veel vrouwen helpen zich weer normaal en vrouwelijk te voelen. Want of je het wilt of niet, de meeste mensen blijven zich (tegen beter weten in) meten aan het regerende schoonheidsideaal.