Beter zien door beoefening van oogyoga

Onze ogen staan voortdurend onder druk. Visuele stress door veelvuldig gebruik van het beeldscherm en kunstlicht dragen bij aan overbelaste ogen. Je kunt ontspanningsoefeningen doen met je ogen. Oogyoga bestaat uit oefeningen die je makkelijk tussendoor kunt doen. En het resultaat? Je zult je beter kunnen concentreren, klachten als hoofdpijn en vermoeidheid worden bestreden en…je gaat weer scherper zien!


Paul McCartney schijnt er aan verslaafd te zijn. Dagelijks doet hij minimaal zes keer per dag Indiase oogrekoefeningen. Hij gelooft er heilig in dat de oefeningen zijn ogen in goede conditie houden. Maar de oefeningen zijn vooral bedoeld om je ogen rust te geven. Je hebt heel veel doorzettingsvermogen nodig om je gezichtsvermogen ermee te verbeteren.

Oogyoga wordt in India al langere tijd gedaan, maar in het begin van de 20ste eeuw bedacht de Amerikaanse oogarts William Bates oogoefeningen om het gezichtsvermogen te verbeteren. Hij heeft er meerdere boeken over geschreven, waarin hij de oefeningen nauwkeurig omschrijft. Een bekende oefening is het palmeren van de ogen. Veel mensen beweren dat ze na het doen van deze oefening direct al scherper kunnen zien.

Voor het palmeren ga je op een stoel aan tafel zitten. Je ellebogen rusten op de tafel. Sluit je ogen en adem diep door je buik. Ontspan de spieren in je gezicht. Leg nu je handen licht gebold op je gesloten ogen. Blijf enkele minuten zo zitten.

Andere yogaoefeningen bestaan uit het rollen met de ogen van links naar rechts en van boven naar beneden en het draaien van de ogen in cirkels, massages, focussen op beelden dichtbij en veraf, om en om met de ogen knipperen en ademhalingsoefeningen. De bewegingen de ogen doe je rustig. Je houdt je hoofd stil. Het focussen doe je met je duim dichtbij en veraf. Je maakt cirkels met je duim en je volgt met je ogen. Je kunt ook lijnen trekken met je duim. Het gaat erom dat je de duim volgt met je ogen, zonder je hoofd mee te bewegen.