Tips om beter te slapen

Heb je al een paar nachten niet lekker geslapen? Er kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Misschien heb je problemen of maak je jezelf ergens zorgen over. Het kan ook een lichamelijke oorzaak hebben. Als je een paar nachten niet goed hebt geslapen, ontstaan er andere problemen. Je voelt je niet uitgerust, je bent constant moe, je kunt je niet concentreren en je bent prikkelbaar. Deze tips helpen je weer in een beter slaapritme te komen. Helpen de tips niet? Bezoek dan een huisarts om te onderzoeken wat het slaapprobleem veroorzaakt.


Je kunt het slaapprobleem zelf goed aanpakken door veel rust en regelmaat voor het slapengaan in je leven te brengen. Om deze rust en regelmaat te creƫren hoef je slechts het volgende te doen:

* Houd de slaapkamer schoon en netjes

Een rustige omgeving is bevorderlijk voor het ontspannen van je geest. Een rommelige kamer veroorzaakt niet alleen chaos om je heen, maar ook in je hoofd. Gebruik voor de slaapkamer rustige kleuren en strakke vormen. Zorg voor zonverduisterende gordijnen en ventileer de ruimte goed. Een slaapkamer moet niet te warm zijn.

* Een goed matras

Het juiste matras doet wonderen voor je nachtrust. Investeer daarom in een goed matras. Dat is niet alleen gunstig voor je nachtrust, maar ook voor je spieren en gewrichten.

* Regelmaat helpt

Regelmaat is goed voor je lichaam en geest. Ga op vaste tijden naar bed en sta op dezelfde tijd op. Je kunt in het weekend uitslapen, maar je lichaam went er snel aan. Het maakt het moeilijker om zondagavond in slaap te komen en maandagochtend weer fris uit bed te komen.

* Help je lichaam zich te ontspannen

Ontspannen kun je door middel van het lezen van een boek of het luisteren naar ontspannende muziek voor het slapen gaan. Je kunt ook een warme douche nemen of een glas warme melk drinken. Heb je er meer voor nodig? Neem dan de tijd voor een wekelijks bezoek aan de sauna of ga op meditatieles of yoga. De oefeningen die je leert tijdens je meditatielessen of yogalessen kun je dagelijks nog eens doen voor het slapengaan. Het hoeft maar 10 minuten in beslag te nemen. Ga niet computeren of televisiekijken tot je naar bed gaat. Je valt er moeilijker door in slaap.

* Sporten en vrijen

Ga aan het einde van de middag intensief sporten en neem een lichte avondmaaltijd. Je kunt beter niet vlak voor het slapen gaan intensief sporten, want je lichaam wordt hier te actief van. Een goede vrijpartij is wel bevorderlijk vlak voor het slapengaan, omdat het ontladend werkt.