30 minuten bewegen per dag

Om het lichaam sterk en gezond te houden kun je een aantal dingen doen: • Goed en gezond eten. • Sporten. • Genoeg rusten. Het maakt niet uit of je af wilt vallen, of gewoon lekker bezig wilt zijn, 30 minuten bewegen per dag is voldoende en erg goed voor je lichaam en geest.


Voldoende
30 minuten bewegen per dag is zeker voldoende. Je lichaam krijgt zo meer zuurstof binnen en je bloedsomloop krijgt een enorme opkikker. De spieren worden aan het werk gezet en je hart moet extra pompen waardoor de bloedsomloop verbetert. Door iedere dag 30 minuten te bewegen bouw je een betere conditie en uithoudingsvermogen op. Ook je lichamelijke houding zal sterk verbeteren.

Inspanning
De inspanning die je in die 30 minuten doet hoeft niet groot te zijn. 30 minuten wandelen is al voldoende. Loop dus niet te hard van stapel en ga niet als een dolle aan een moeilijk fitness programma beginnen. 30 minuten lijkt kort, maar als je veel doet is het erg lang en moeilijker vol te houden. 30 minuten per dag bewegen is ook beter dan maar een keer in de week 2 tot 3 uur achter elkaar te sporten. Wil je toch graag wat zwaarder werk doen, zorg dan voor een goede warming up en cooling down. Bouw alles wel langzaam op. Je zult merken dat alles na een week al veel beter gaat.

Volhouden
30 minuten lijkt dus weinig, toch zijn er maar weinig mensen die ook daadwerkelijk 30 minuten per dag iets aan bewegen doen. Maar weinig mensen houden het vol om iedere dag iets te ondernemen. Hieronder enkele tips om het volhouden wat gemakkelijker te maken:
* Stel een vaste tijd per dag in. Bijvoorbeeld voor of na je werk of tijdens een pauze.
* Draag kleding en schoeisel dat gemakkelijk zit.
* Bouw het rustig op.
* Drink voldoende water zowel voor, tijdens en na het bewegen.
* Betrek anderen erbij zodat zij je kunnen stimuleren.
* Probeer met iemand anders te wandelen of te sporten. Houdt wel een eigen tempo aan.
* Houd je ademhaling rustig.
* Doe geen dubbele work out als je eens een dagje mist.
* Probeer wat variatie in je oefeningen te brengen of als je wandelt loop eens een andere route.

Weinig tijd
Als je weinig tijd hebt om iets aan sport of bewegen te doen door je werk, dan kun je onderstaande tips misschien eens proberen:
• Pak de fiets wat vaker. Ook om naar het werk te gaan als dat mogelijk is.
• Stap eens een halte eerder uit als je de bus of de tram pakt.
• Maak in de pauze eens een wandeling.
• Pak de trap wat vaker dan de lift.

Kinderen
Iedereen heeft voldoende beweging nodig, zowel jong als oud. Probeer anders eens iets samen met je kinderen te doen iedere dag. Loop eens naar school samen of ga eens lekker het bos in of ga samen eens zwemmen of sporten.