Rauw dieet

Het ‘rauw-dieet’ is een rage die vanuit de Verenigde Staten naar hier is overgewaaid. Het bestaat erin zich te beperken tot het eten van rauw en onbewerkt voedsel: onbereide groenten, fruit, noten en water. Bovendien is het dieet volledig veganistisch. Dierlijke producten zoals vlees, honing, zuivel, enz. komen er niet aan te pas.


Het is al langer geweten dat bewerkt voedsel niet altijd even gezond is. Het voedsel vervuilt ons lichaam en ondermijnt onze gezondheid door een tekort aan voedingsstoffen. Volgens de bedenkers van het rauw-dieet zou dit dieet je meer energie geven, omdat onbewerkt voedsel nog vol vitaminen, mineralen en enzymen zit.

Belangrijk om weten is dat je dit dieet best langzaam opbouwt. Elke dag beetje bij beetje meer rauw voedsel eten is beter dan op één dag volledig om te schakelen naar rauwe kost. Het is immers belangrijk dat je lichaam tijd heeft om zich aan te passen, terwijl je je vorige verslavende eetgewoonten loslaat.

Reeds veel mensen probeerden dit dieet uit en meldden een verhoging van energie, het verdwijnen van kwaaltjes zoals hoofdpijn en verkoudheden, en het krijgen van een gezondere huid. Ook op je figuur heeft het dieet een aangename werking. Je wordt er aanzienlijk slanker van! Maar niet enkel de fysieke gevolgen zijn van tel. Velen rapporteerden zich gelukkiger te voelen, meer in contact met de natuur en helderder van geest.

Toch is er ook een negatief kantje aan het dieet te ontdekken. Omdat het een totale verandering is van onze normale eetgewoonte is het voor velen niet vol te houden. Ook je sociaal leven kan er onder leiden. Op restaurant gaan is er bijvoorbeeld al niet meer bij. In de VS hebben ze dit probleem echter al aangepakt. Daar schieten de restaurants met het rauwe dieetmenu als paddenstoelen uit de grond. Afwachten dus of deze trend in restaurants ook zal overwaaien naar hier.

Is je nieuwsgierigheid geprikkeld en wil je meer lezen over dit dieet? Lees dan zeker eens het boek ‘Rox Rauw’ van Roxane Catz.