Het Jichtdieet

Jicht is een reumatische aandoening. Urinezuur hoopt zich op in het lichaam. Urinezuur ontstaat als er lichaamseiwitten worden afgebroken. Dit wordt ook wel purine genoemd. Purine kan ook via voedsel in het lichaam komen.


Uitgescheiden
Urinezuur wordt via de nieren in de urine uitgescheiden. Als de nieren slecht werken dan gebeurt de uitscheiding ook niet goed. Het bloed blijft dan teveel urinezuur bevatten. Er ontstaan zo gemakkelijk ontstekingen in de gewrichten. Dit wordt ook wel jicht genoemd.

Urinezuurverhogend
Dingen die het urinezuur kunnen verhogen zijn:
• Teveel lichaamsgewicht.
• Te weinig vocht binnen krijgen.
• Teveel alcohol gebruiken.
• Voeding eten die purinerijk is.
• Een operatie, infectie of ziekte.
• Te snel vermageren.
• Plastabletten gebruiken.

Het Jichtdieet
Jicht kan in tegenstelling tot andere reumatische aandoeningen wel goed behandeld worden. De aandoening kan zelfs geheel voorkomen worden. Een goed dieet is daarbij zeer belangrijk. Het Jichtdieet kan daarbij helpen. Dit dieet zorgt ervoor dat het urinezuurgehalte in het bloed naar beneden wordt gebracht. Ook zorgt dit dieet ervoor dat je niet te snel vermagerd, maar geleidelijk aan. Tijdens het dieet moet men zeker 2 tot 3 liter vocht per dag binnen krijgen. Water is belangrijk, maar alcohol kan beter vermeden worden. Koffie en thee mogen in normale hoeveelheden gedronken worden. Gezond en variërend eten is zeer belangrijk. Eet veel groente en fruit. Veel vet of dierlijke eiwitten kunnen jicht verergeren. Neem hier dus niet teveel van. Probeer niet teveel purine binnen te krijgen.

Voedsel
Hieronder ene overzicht van producten waarin purine zit:
• Extreem purine gehalte. Hart, hersenen, lever, nieren, vleesjus, justabletten, ansjovis, haring, makreel, mosselen, sardines, spiering en gistrijke producten.
• Hoog purine gehalte. Bacon, kalfsvlees, schapenvlees, kalkoen, wild, forel, kabeljauw, schelvis en zalm.
• Matig purine gehalte. Bouillon, eend, kip, ham, konijn, leverworst, tong, varkensvlees, baars, garnalen, heilbot, kreeft, krab, paling, schol, oesters, asperges, bloemkool, sperziebonen, paddestoelen, spinazie, peulvruchten en volkoren producten.
Een normale voeding bevat ongeveer 400 mg per dag aan purine. Bij voedsel waar het purinegehalte lager is zit ongeveer 200 mg purine per dag.