Standaard benodigdheden voor afsluiten hypotheek

Voor het regelen van een geldlening voor de hypotheek heeft de geldverstrekker een aantal zaken, formulieren en documenten nodig. De volgende zaken zijn standaard benodigdheden voor het afsluiten van een hypotheek.


Persoonlijke gegevens
De notaris heeft voor het maken van de officiële akten een kopie van een geldig legitimatiebewijs nodig. Dit kan een kopie van een paspoort of rijbewijs zijn, maar beslist geen toeristenkaart. Let op de verlengingsdatum van het legitimatiebewijs. Een verlopen paspoort wordt namelijk niet geaccepteerd als geldig legitimatiebewijs.

Werkgeversverklaring
Een werkgeversverklaring is een schriftelijk bewijs dat je bij een werkgever in loondienst bent. Wanneer je (nog) geen vast dienstverband hebt, kan een intentieverklaring ook voldoende zijn. Een intentieverklaring wordt door de werkgever verstrekt als hij het voornemen heeft het contract te verlengen naar een vast contract. Zelfstandige ondernemers moeten financiële gegevens schriftelijk vastleggen. Uit de schriftelijke verklaring moet blijken hoe de onderneming er financieel voor staat, welke verwachtingen het bedrijf heeft, het inkomen, en het (privé) vermogen. De meeste hypotheekverstrekkers hebben de voorwaarde dat het jaar al drie jaar bestaat en succesvol is.

Gezondheidsverklaring
Wanneer de hypotheek een overlijdensrisico- of beleggingsverzekering vereist, dient er een gezondheidsverklaring te komen.

Taxatierapport en bouwkundig rapport
Omdat de geldverstrekker wil weten hoeveel het pand waard is, vraagt hij om een recent taxatierapport, bij voorkeur opgesteld door een erkend NVM-taxateur. De taxateur dient een onafhankelijke deskundige te zijn, die niet betrokken is bij de koop of verkoop. In sommige gevallen zal er om een bouwkundig rapport nodig zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om huizen die voor 1940 zijn gebouwd. Het bouwkundig rapport geeft samen met het taxatierapport een goede indicatie voor de waarde van het huis.